fredag 30 november 2012

Djur och människor

I inlägget 23 november skrev jag "STOPPA MÄNNISKORS VÅLD MOT MÄNNISKOR". Efter att jag hade gjort det kände jag att egentligen menade jag  "MOT MÄNNISKOR & DJUR".
Vilket fick mig att verkligen tänka efter och inse att jag är en hypokrit. Jag äter ju djur, jag kan utan tvekan införskaffa en Bengal bara för att det vore så häftigt att ha en riktigt stor katt. Jag blir förbannad på våra katter om de pissar inne, för att det inte passar mig att de följer sin natur och sprider sina revirmarkeringar. Kanske är det så när det gäller våld också. Skulle jag inte i någon situation ta till våld. Sanningen är hemsk - men visst skulle jag det. Vore jag,  mina nära och kära (och då räknar jag in våra katter) hotade på ett sätt som skulle skada dom kroppsligen eller psykiskt, så skulle jag försvara dom. Och det innefattar med våld om det skulle behövas. Faktum är - och nu går jag utanför mitt hemrevir - om jag såg någon jag känner, som blev utsatt för våld så skulle jag också kunna tillgripa våld. Förmodligen också om det var någon jag inte känner. Så vad menar jag egentligen med "STOPPA MÄNNISKORS VÅLD MOT MÄNNISKOR & DJUR".
Jag tror jag menar:
Meningslöst våld som bara existerar för att göra någon, människa eller djur illa.
Våld som är till för att tillfredsställa utövaren.
Onödigt våld, som egentligen inte behövs i den situationen - hustru- barn-misshandel.

Tror till och med jag menar psykiskt våld, så som sårande kommentarer för att pissa in sitt eget revir och sänka någons självförtroende.

Kommer att tänka på något som Lao-Zi (Tse) sa”Att lära känna andra är vishet. Att lära känna sig själv är den högsta vishet.”  
Än finns det kanske tid att ta reda på vem jag egentligen är, och vad jag egentligen tycker..... .


G.O.M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar