lördag 3 november 2012

Statistik

Sitter med ett problem på jobbet - har fått in antal leverbitar - som jag har gått igenom och bedömt med hjälp av ett mikroskop. I en del av dem ser jag förändringar som inte borde vara där - vissa mer allvarliga än andra. Jag ska nu väga samman resultaten och tala om vilken av levrarna som mått sämst. Det går hyfsat lätt för flertalet av dem, men vissa är betydligt svårare. Det är då jag kommer in på statistik - jag kan stoppa in resultaten i en statistisk formel och få fram värden som hjälper mig hur jag ska bedöma frisk och sjuk. Så fantastiskt mycket lättare allt blir - men är det sannare.....? Jag och många med mig litar på siffervärden - det är så förtroendegivande med en siffra - då måste det ju vara sant. Kan vi räkna fram ett värde så är det som att det stärker sanningen i det vi visar. Men som vanligt är det avhängigt vad man stoppar in från början - "skit in, skit ut" men får man höra att resultatet är utifrån en Multivariationsanalys så låter det mycket mindre som skit. men lik förb...at kan det ändå vara det.
Massor av den information som vi tar in under en dag är statistiskt framtagen. Den reklam som når vår näthinna under kvällens tv-tittande är framtagen med statistik. De flesta av de politiska beslut som fattas i detta landet grundas på någon form av statistisk analys. En del av denna information, reklam, beslut grundas på statistik som haft skit in....!!
Vart jag vill komma...? Vet inte...! Men jag har beslutat mig för att titta igenom levrarna igen och skita i statistiken,

G.O.M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar