tisdag 29 november 2011

Fördomsfull....? Jag, inte då.....!


Jag är full av fördomar……!!! När jag skärskådar mig själv, beteende, tankar, så inser jag att jag har MASSOR av förutfattade åsikter om personer, mat, yrkeskategorier, nationaliteter, åldersgrupper, kön, klädval, sextillhörigheter mm mm mm. Och aldrig jag skulle erkänna det om någon frågade mig, inte ens för mig själv. Nix, jag är alltigenom god, behandlar alla lika, gå enbart på fakta inte på ogrundade känslor. Att det här styr mig i min vardagstillvaro vägrar jag kännas vid – jag kan se att andra har det  - men inte jag inte…..!! 
En fördom är ett antagande som man gör – ibland kan den vara korrekt ibland inte. De värsta fördomarna är naturligtvis de där vi inte har tillräcklig information för att fatta ett klokt beslut. Det kan vara sådana där beslutsgrunden ligger på allmänt spridda rykten om en nationalitet eller maträtt. Egentligen är fördomar viktiga – de har säkert funnits hos människan under hela hennes utvecklingsfas. De ingår i förutsättningarna för överlevnaden – att fatta snabba beslut på liten informationsmängd. Ser jag en sabeltandad tiger för första gången – så springer jag eftersom jag har fördomar mot djur med sådana tänder. Samma betydelse för liv och död har den kanske inte idag i vår del av världen – däremot spelar den in i att slippa få i sig något äckligt, eller bli lurad, göra illa sig etc. Problemet är bara att vi använder det så svepande, kvinnor kör som krattor, män är alla så aggressiva, finländare har kniv, norrmän är glada, zigenare stjäl osv. Det blir som att titta på en bild med för dålig upplösning – bara en pixel -  till sist ser man bara en röd fyrkant, fast det egentligen är en bild på ett litet barn i röd tröja som rider på en häst. Vi behöver mera pixlar/Mbyte (helst terabyte) för att förstå att det vi ser inte utgör sanningen utan att den är mer mångfasetterad än vi inser. Vi behöver också hjälp från vår omgivning – TV/dagstidningar måste visa verkligheten med mera bytes. Är det en svensk som är skyldig eller en marsian, eller man/kvinna, så tro inte att ni inte bidrar till fördomar genom att inte säga det – tystnaden tolkar vi som vi vill. När du själv beskriver något som ligger på gränsen till fördom så gör det inte svepande utan försök göra det objektivt med många bytes.
Sedan är det nog så att många fördomar är inte helt fel. Surströmming älskas av en del och hatas av andra. Vi som älskar det kan tycka att de som hatar det har en fördom om ett av de läckraste livsmedlen. Äldre människor kör långsammare i trafiken, de kör utifrån sina förutsättningar. Yngre är mer skadedrabbade. Vi kanske måste acceptera att det finns vissa saker som inte är fördomar utan är fakta. Vi kallar dem fördomar eftersom vi inte vill tillskriva människor/saker/skeenden negativa egenskaper. Det vore förmodligen enklare om vi bara kunde acceptera vissa saker och inte irritera oss på dem.
Nä nu är det bäst att jag slutar – jag känner att jag inte har helt ordning på dessa tankar och att det är mycket större än jag just nu kan greppa.
Jag ska i alla fall försöka få en bättre upplösning på tillvaron – inse att inte alla kvinnor sminkar sig bakom ratten – att inte alla BMW förare kör som dårar – att män med stora öron och keps kör långsamt för att de faktiskt inte vill orsaka en olycka, osv, osv.
Vore kul om ni därute, med eller utan fördomar, delade med er av era tankar i frågan…..!!


G.O.M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar