torsdag 17 november 2011

Vi och dom.......

Fick i dagens DN korn på en artikel som jag tycker ger perspektiv på tillvaron -

"Alla har ju litet asperger, mer eller mindre". En humoristisk beskrivning av hur tillvaron ter sig när man lever med en neuropsykologisk funktionsnedsättning. Något som många är drabbade av i vårt samhälle. När det gäller aspberger så är det 1 av 300 män, för det är framför allt män som drabbas. Utan att det syns utanpå, bara märks på deras sätt att vara -bemöta andra. Ofta får de nog stämpeln som annorlunda, kufiska, och vi undviker dem, eller retar oss på dem - för de beter sig inte så som vi förväntar oss att våra medmänniskor ska bete sig.  Många gånger får de leva i ett utanförskap som börjar redan på lekplatsen, fortsätter i skolan, och som de i bästa fall lärt sig hantera i vuxen ålder.
När det gäller aspberger, så är det fascinerande för att ofta är de specialbegåvade, på gränsen till genier inom sitt område - dom brukar vi kalla nördar. En del forskare anser att de kan visa att aspberger är en  överutveckling av de delar i hjärnan som sköter det spatiala (rumsliga) tänkandet och en underutveckling av de delar som sköter emotioner och den verbala förmågan. Flera stora forskare är själva aspberger - och når resultat beroende på sitt annorlunda sätt att angripa frågeställningarna. Jag känner själv några med diagnosen - och de är inte alltid lätta att förstå och visst kan jag reta mig på dem - men de har något.... . Något som jag inte själv har i samma mått - ett fokus - en förmåga...... . Kanske är det de som är utveckling, framtiden.... .

I varje fall vet jag att de känner glädje när de är en del av en gemenskap. 

Ps
För er som tycker det är intressant med människans psyke - varför vi är de vi är och gör så som vi gör - kan jag rekommendera "Mapping the mind" av Rita Carter - tyvärr på engelska (tror inte den finns på svenska) men relativt lättläst och framför allt INTRESSANT - du kan provläsa den HÄR.

G.O.M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar