söndag 20 november 2011

Det är sant, jag har läst det i ...............!

Det finns en hemsida som jag gärna läser för dess fina bilder men framför allt för dess innehåll - nämligen  "Björn Liedéns författarinlägg". Han har en fantastisk förmåga att hålla sig ajóur med delar av verkligheten som jag utifrån min bakgrund och nuvarande perspektiv missar - och som jag därför kan inhämta på hans hemsida. Dessutom är hans fotografier Mycket sevärda.
Idag - lördag -  hänvisar han till en artikel i tidningen "Affärsvärlden" - "Fångarnas dilemma" -  som handlar om journalisters sätt att beskriva fängslade kollegors bakgrund och situation. En kort sammanfattning av artikeln är att kollegorna beskrivs i positiva ordalag och eventuella negativa sidor förtigs. Vad jag tyckte var intressant var  de fakta om Martin Schibbye som tillsammans med sin vapendragare Johan Persson nu sitter fängslade i Etiopien mistänkta för olaga intrång och terroristverksamhet. Jag har som många andra sett dessa herrar  som orättvist behandlade och något av demokratins vita riddare. Så för mig blev det en överraskning när jag läste följande i artikeln "Fram till för några år sedan var han redaktör för Revolutionär kommunistisk ungdoms tidning Rebell. RKU är Kommunistiska partiets, tidigare KPML(r), ungdomsförbund. Det var Schibbye som skötte snacket när Ungdomsstyrelsen häromåret upptäckte att RKU ansåg att Sverige bara kan omdanas genom revolution, med vapen om så krävs. Att resultatet blev att den stat som ska störtas inte ville ge RKU mer bidrag var ”en inskränkning av föreningsfriheten och demokratin”, protesterade Schibbye"  -  "det var först när P1:sKaliber granskade RKU, som rubeln trillade ned. Det blev lite mycket att höra Stalins massmord kallas ”överhetens lögn”, proletariatets diktatur ”den högsta formen av demokrati” och att ta del av de rosenskimrande rapporterna från ”brigader” på besök hos regimerna i Nordkorea, Vietnam och Kuba. Vad gäller hyllningarna av Kim Il Sung meddelade Schibbye att ”folkrätten och FN ger alla stater rätten att välja en egen väg”. 
Sverige är ju ett fritt land så var och en får ju tycka vad man vill - men man frågar sig varför inte detta kommit fram i alla skriverier kring herrarna i Etiopien. Informationen gör ju att man får en inblick i  Martin Schibbyes politiska hemmahörighet, hur han värderar demokratin och vad han anser är värt för att uppnå sina mål - därmed får man också en annan bild av hans situationen i Etiopien. Det är möjligt att detta är något passerat  i Martins liv - men det är ändå en del av hans bakgrund som definitivt kan ha en betydelse för den nuvarande situationen, eller.....? När det skrivs om Juholt, mikael Persbrandt eller kungahuset då är ingen negativ detalj för stor för att inte presenteras allmänheten - men när det gäller det egna skrået blir det tydligen annorlunda även om även denna insikt är viktig för oss som läser tidningarna.
Varför.......? Frågan leder ju tyvärr till - Kan vi lita på journalisterna......? Om jag ska generalisera så blir ju svaret detsamma som på frågan "kan vi lita på politikerna" - Näääääääääääääääää........!


Men läs gärna artikeln själva i Affärsvärlden och bilda er en egen uppfattning. 

G.O.M.

2 kommentarer:

  1. Du, det där var riktigt intressant!!!

    SvaraRadera
  2. Du...., det finns mycket i det fördolda.......!
    Tipset till det här inlägget fick jag på Björn Liedens hemsida - http://www.bjorn-lieden.se/blog/ - den är mycket läsvärd och alltid otroligt fina naturbilder.
    G.O.M.

    SvaraRadera