lördag 29 oktober 2011

Våra småfåglar.....!!!

Bilden knyckt från  http:// WWW.levanaturligt.com

Det börjar bli dags att göda upp traktens småfåglar så de klarar vintern. Själv har jag bunkrat upp med drygt ett hundratal kg solrosfrö, 25 kg havre, 25 kg hampfrö och 45 kg jordnötter. Dessutom sätter jag ut bakmargarin, typ Milda eller Melba i nätkorgar. Jag föredrar att ha separata matare för varje frösort, tycker jag får mindre spill på det sättet. Dessutom ska matarna vara STORA så att det räcker att fylla dem en gång i veckan. Själv använder jag foderautomater för höns som jag förser med tak och hissar upp i träden, fungerar alldeles utmärkt. Fodret köper jag där det är som billigast. - Hos Kjell & Ylva Sjelins Lantbruk i,Hånsta Östergärde, Vattholma (Kjell,sjelin@telia.com, 0703404613, 0706350471) köper jag solrosfrön för 7 kr/kg och havre för 5 kr/kg - när jag ändå är där så passar jag på och handlar ekologiskt mjöl, kokärter, havregryn, matvete och ägg - allt i bästa ekologiska kvalitet och mycket bra pris. Hampfröna är billigast hos Johan Hansson AB - 25 kg säck 617.-, medan jordnötterna får Citygross stå för, 199.-/5 kg.
Så sätt i gång och mata - fåglarna har det inte lätt under sådana vintrar som vi haft de senaste åren. Och gör det ordentligt, inte bara en liten matare som dom tömmer på en kvart - skaffa en ordentlig och gärna ett antal talgbollar och en jordnötsmatare. Då har dom lite att välja på - dom mår gott och du kan ha ett gott samvete förutom ett vackert blickfång utanför fönstret. Eller vad säger du Fnufflan.....? Håller du inte med Juliannie....?

G.O.M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar