fredag 21 oktober 2011

Trafikskadorna har ökat , troligen beroende på den allt aggressivare körstilen på våra vägar....

När det blir grönt så drar jag iväg - pelle i botten - och i-v-ä-g. Har jag tur står en likasinnad i filen bredvid och det blir ett litet race - som naturligtvis jag ska vinna. Det gäller att vara först - kommer någon iväg före mig mår jag dåligt. Känner hur adrenalinet bankar i tinningarna. Ute på landsväg blir jag sporrad av att ha någon framför mig - då gäller det att komma ikapp - ligga tätt inpå, varva - och dra om  - gärna backkrön eller vid ett möte. Marginalerna skall vara små så jag får slänga mig in direkt framför. Och på motorväg firar jag mina stora segrar. Det är känsla när jag kör in framför någon istället för att lägga mig bakom - och sedan tvärnita och köra av vid avfarten. Blinkers skiter jag i, likaså att blända av. Jag känner mig stark, häftig för att jag vinner över dig och visar dig att du bara är i vägen för mig. Den här känslan följer mig även utanför bilen - att ha en cool, nonchalant uppsyn. Att skita i andra - ta för sig - att visa andra att jag är bättre än dom - det är så skööööööönt. Jag är värd det -  because I´m worth it. Jag menar varför ska den där och inte jag.....!
Hälsningar från AnnaÅke

Många av er tänker säkert typiskt män. Men titta er omkring så märker ni att det numera är lika många kvinnor som män som beter sig så här. Vad ligger bakom sådana här tendenser i vårt samhälle. Är det att en börjar så följer andra efter, eller är det  att de inte fick ha napp som små, är det invandrarnas fel, muslimernas, judarnas katolikernas, ateisternas, skolans, eller...........ligger det i tiden?
Varför ligger en sak i tiden? Förmodligen för att vi har bäddat för den under dåtiden, så att den uppstår i framtiden, dvs nu. Det känns som samarbetet mellan individer, hjälpsamheten är på väg bort.  Ni som är 50 och 60 talets barn, ni har upplevt ett antal årtionden då det var fint att vara hjälpsam, serviceminded, omtänksam. Sedan kom SkåGurra och talade om att det var farligt att ha en barnuppfostran som hämmade barn - ville de slå en spik i pianot skulle de få göra det därför att insikten att de gjorde fel skulle komma när de såg konsekvensen, dvs ett trasigt piano. Jag vill inte påstå att han är orsaken till AnnaÅke, men ett örngott i bäddningen är han nog. Ett lakan i sammanhanget är säkert också dom tendenser vi ser i samhället där höjdare tjänar miljoner i månaden, har fallskärmar och ändå förser sig med mer och mer. TV visar tävlingar där det gäller att slå ut motståndarna, gärna med förnedringshumor - det ska vara så att någon är sämre - det är till och med kul att se det på TV.
Min gamla svensk och historielärare på gymnasiet hade ett ordspråk som förklarade det mesta i tillvaron, och som stämmer väldigt bra -"Tryck skapar mottryck". Med andra ord det vi och AnnaÅke bäddar för nu kommer att ge ett motsatt samhällsklimat om 50 - 60 år.  Det finns hopp....

G.O.M.

2 kommentarer:

  1. Du visste väl att jag skulle reagera nu va ;-) Vet inte vilka du har efter dig på vägen till jobbet, men jag kör i alla fall längre än du varje dag och enligt min statistik blir jag mycket sällan omkörd av en kvinna och de dumdristiga omkörningar jag blir vittne till är så gott som alltid av unga män. Och racat från trafikljus har jag bara gjort när jag måste byta fil och alltså hinna före ;-)

    SvaraRadera
  2. Hej Eva -
    Ibland skriver jag för att någon ska reagera, och ibland kan jag förutse vem som kommer att göra det :-D. Fast jag trodde det skulle komma på fikarasten. Det är alltid trevligt att få främmande även i bloggvärlden. Tyvärr måste jag tillstå att du har rätt, det är betydligt fler unga män än kvinnor. MEN om du jämför med hur det var för bara 3-4 år sedan så har den kvinnliga delen ökat markant. Sedan kan vi också diskutera att ofta är vissa bilmärken överrepresenterade. De kvinnor som kör som biltjuvar tycker jag verkar ha en förkärlek för suvar/stadsjeepar - vad tycker du....?

    SvaraRadera