måndag 24 oktober 2011

Eftertankens kranka blekhet.......

Nu har jag varit grumpy så det räcker för ett tag. Men det är faktiskt skönt - jag reagerar på något jag läst, sett eller hört - att då sätta sig ner och fundera igenom det och sätta ihop ett inlägg. Ofta upptäcker jag då saker som jag missat i första vändan. Men det kan inte förnekas, det skulle vara ännu roligare om jag fick lite kommentarer från er därute om hur ni uppfattar mina inlägg.
Men som sagt nu har jag varit grumpy så det räcker för ett tag.
Därför presenterar jag nu något jag under en tid funderat på att göra ......!!

Napoleonbakelse


Bakelse uppbyggd av smörkräm, vaniljkräm, vispad
grädde och sylt. Mycket populär i bland annat Nederländerna.
2 ark smördeg
5 dl vispad grädde3 msk äppelmos3 msk vaniljkräm2 msk hallonsyltGlasyr (gjord på florsocker och vatten)Vaniljkräm (Créme Patissiére)5 dl mjölk1 st vaniljstång120 g äggula125 g socker4 msk crème fraiche40 g maizenamjöl25 g smör

Gör så här

1. Koka upp mjölken med vaniljstången.
2. Vispa sockret, äggulan och maizenamjölet luftigt.
3. Häll i äggblandningen i mjölken och koka upp under noggrann omrörning.
4. Tag av från spisen och vispa i smöret till en slät kräm.
5. Sila av och kyl ner.
6. Botten: Smördeg
7. Bred ett tunt lager äppelmos och ett tunt lager vaniljkräm.
8. Lägg ett tjockt lager med grädde.
9. Stryk locket med hallonsylt och toppa slutligen med glasyren.

Fick just ett perspektiv på tillvaron - hur bra vi har det. Om jag t.ex. levde i Sudan så skulle mina "grumpy- inlägg" vara rena skämtet - skillnaden är på något vis som foten i kläm och giljotinen. För att inte tala om att lägga energi på att göra en Napoleon bakelse, när det förmodligen gäller att överleva till nästa dag....!!
Nä, det tar vi i ett framtida inlägg.....








G.O.M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar