söndag 16 oktober 2011

Tacka vet jag gräsänder.....!

Har under den gångna veckan befunnit mig i Jämtlands obygd. Mitt ute i ”ingenstans”. En liten by med en genomfartsväg kantad av livsmedelsaffär, bensinmack och ett fik – allt är stilla. Det enda som bryter stillheten är någon enstaka bil som susar förbi i något viktigt ärende, utan att bevärdiga denna lilla håla en enda blick, lång mindre ett stopp och spendera några kronor. Där jag bodde fanns det ett flertal vattendammar som beboddes av hundratals gräsänder. 
Det är en viss känsla att vakna av denna närhet till naturen som deras ”sång” utgör. Faktum är att det var en fantastiskt skönt uppvaknande, ävenså tillvaron i den lilla byn, lugnt och stilla. 
Men även här finns det mörka moln – den alldeles utmärkta dagstidningen Östersunds-posten (ÖP) – beskriver under veckan tillvaron på ett härligt lokalbetonat sätt – ”Rådjur påkörda”, ”Räddningstjänsten kämpar för att rädda jakthund” eller ”Linda och Linnea har blivit mammor”. Rubriker som andas lugn och ro för en som är van vid storstadens katastrofteman. Men ändå, under hela veckan som jag vistades där fanns det en sak som var gemensam med yttervärlden
  - Landstingets ordförande, Hans Lundqvist (S), har besökt Monte Carlo och Florens i tjänsten. Visst det kanske inte är så märkligt, men det visade det sig att reseinnehållet kanske inte riktigt var befogat med tanke på hans tjänst. I Monte Carlo var det dollar-företaget Coca Cola som bjöd in till en klimatgrupp för att diskutera energibesparingar i större städer, bl.a. diskuterades Empire State Building i New York. I Toscana höll han till på ministerierna, och mötte ett antal ministrar som han enligt egen utsago diskuterade biogas och slow-food med…!! Bägge besöken knappast något man förknippar med Jämtländsk sjukvård. Sedan som grädden på moset så gjorde han det tillsammans med sin fru, och har givetvis begärt och fått reseersättning även för henne. Han förklarar det med det vanliga – ”jag visste inte vad som gällde”. Har ni hört det förut….? Ganska nyligen, till och med….? Från en politiker…..?
Visst är det märkligt, som undersåte, förlåt, medborgare menar jag – förväntas du känna till vad du får och inte får – annars blir det avsked och eventuellt rättsligt efterspel. Men som politiker kan du komma ifrån det med att ….. -”jag visste inte”. Vad beror det på – har politiker sämre fattningsförmåga eller är det ett sätt att komma ifrån skuldfrågan.  För den kommer de ju ifrån, se på Juholt, där utredningen lades ned eftersom det inte finns klart angivet vad som gällde för hyresersättning till politikerna. Detta gör det ju ännu mer delikat, har politiker en gräddfil? Har de som grisarna i Georg Orwells ”Animal farm”, skaffat sig särskilda rättigheter eftersom…..” vissa är mer jämlika än andra”? Till och med socialdemokraterna, dessa de fattigas och utsattas försvarare, har med sitt verkställande utskott ställt sig eniga bakom sin partiledare. Nästan att man får känslan av en kollektiv tanke – ”det kunde ha varit jag….”!!!!
Nä….. i mina ögon handlar det om arrogans och maktfullkomlighet. Bara att skicka in begäran om ersättning för dessa utlägg är stötande och inte värdigt våra styrande politiker. Bristen på respekt för vad som gäller och för skattebetalarnas pengar ger fel signaler till dem de är satta att styra. Ni politiker ska inte klaga över att människor falskeligen utnyttjar sjukkassan, bostadsbidrag, momsavdrag etc – det är ju ni som ger signalerna vad som är tillåtet – uppenbarligen inte lagboken.

Jag kan inte hjälpa det, men som jag sagt tidigare i något inlägg jag tror inte vi med nuvarande system får tag i rätt människor att representera oss – varken vad gäller kompetens eller samvete.  Som jag skrivit någon gång tidigare, vilket företag skulle acceptera en egotrippad fanatiker utan förmåga till samarbete med oliktänkande, som medarbetare i ledningsgruppen?? Dessutom i avsaknad av någon form av kompetens annat än skolning i ett ungdomspolitisk förening och ett antal politiska uppdrag. Jag tror att många icke lämpliga söker sig till dessa politiska broilerfabriker eftersom politikeryrket (för numera verkar det vara ett yrke) ger både makt och pengar, inte för att de har något socialt eller samhälleligt patos som de vill förverkliga. 
Man kan tycka att vi får skylla oss själva som röstar fram dessa förtroendevalda – men sanningen är väl egentligen – vad har vi att välja på!!
Nä….., fram för högre krav på våra politiker….!!!!

G.O.M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar