onsdag 21 september 2011

Politiker igen !!!

Visst är det fantastiskt det jag hörde på P1 i morse - blir jag arbetslös vid 51 så måste jag gå till arbetslöshetskassa för att överleva. Men inte om jag är politiker - har du arbetat som kommun eller landstingspolitiker i 3 år eller över 2 mandatperioder så får du PENSION från 51. Och ännu bättre lär riksdagspolitikerna ha det.
Anledningen - det är så svårt att få jobb efter att ha arbetat som politiker........!! Hur f-n lätt tror ni det är om jag arbetat som sekreterare, busschaufför eller brandman i 20 år, är 51 och arbetslös??? Jag tror en politiker har lättare att få ett jobb än dessa - politiker i dagens samhälle är en högstatusroll. Visst, visst, regeln skapades för länge sedan då det var befogat säger regelns tillskyndare. Men varför har ingen politiker tagit upp frågan och försökt få den ändrad.
Sådant här gör mig verkligen grinig - det värsta är att det finns ingen ände på det - ingen tar tag i det varken vi eller politikerna.
Nä....., detta visar ånyo hur höga vederbörande skor sig på dem de är satta att representera.!!!
Fin demokrati.
Om ni inte har gjort det så läs "Animal farm" - "Djurfarmen" av Georg Orwell - den skrevs 1945, ursprungligen som en satir på efterkrigstidens kommunism men passar lika bra in på dagens samhälle. Ett litet citat ur nämnda novell - " vissa är mer jämlika än andra" och "grisarna flyttade in i boningshuset eftersom de behövde bekvämligheten för att fatta alla svåra beslut".

G.O.M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar