söndag 3 maj 2015

Valborg

Jag har bott i eller strax utanför den stora staden sedan 1975 och endast bevistat stadens STORA traditionsrika Valborgsmässofirande två ( 2 (sic)) gånger.  Första gången 1975 och andra någon gång under 80-talet. Blev inte imponerad någon av gångerna. Fick mest intryck av att akademikerna tog chansen att kröka till och dessutom visa sin tillhörighet. Medan den andra delen av samhället fick städa upp efter dom dagen efter. Sedan har jag via dagspressen och polisrapporterna fått intrycket att  firandet mer och mer inriktats på själva krökandet - och att det nu inte är enbart akademikerna utan våra kära ungdomar som tagit över den rollen.
I varje fall så var jag tvungen att besöka TELIA i ett ärende den sista april i år. Ärendet var snabbt avklarat (Tack Telia för bra service) och när vi ändå var på stán så tyckte vi , min livsledsagarinna och jag, att vi kunde ta oss en titt på firandet. Så här kommer några bilder från en av dagens "fantastiska" tilldragelser - den stora forsränningen. Det som var mest humor under dagen var en ung kvinna/tjej som undslapp sig -"Häftigt, Leif GW".
Om någon undrar om jag blev imponerad över firandet och återkomma nästa år.......? - Näää, tror inte det va.....!

G.O.M.









Vakter redan vid Järnvägsstationen som markerade sin närvaro, tömde ut öl och delade ut vatten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar