tisdag 17 maj 2011

Blogga, twittra, facebooka, messa, maila, chatta

Jag är född då det bara fanns telefon - och med telefon menar jag inte en mobil. Mobiler var något morsan hängde i fönstret, som kunde bestå av vass formad till fiskar, och som rörde sig i draget från det öppna fönstret eller av värmen från elementet. Det enda roliga med dem var när det blev korsdrag och fiskarna blev flygfiskar utanför fönstret. För att återgå till telefonen - så var den analog - dvs den hade inga knappar för att slå telefonnumret, utan en skiva med hål för respektive siffra som man satte pekfingret i och snurrade fram det nummer man ville ha. Höjden av modernitet var Televerkets modell Kobra, eller Ericofonen som den egentligen hette. Den kom 1956 och är numera kult.
Varför skriver jag det här......? Jo därför att vi på jobbet har börjat diskutera  om vi ska profilera oss i sociala nätverk, om vi ska facebooka för att nå sådana som vi inte annars når, eller om vi rent utav ska Twittra. Vitsen är tydligen att man snabbt får många "vänner", och därmed sprids ryktet om ens förträfflighet (i bästa fall). En kollega hade 400 vänner på facebook!!!! Hur i h-lv-t- (ursäkta franskan)  hinner han med dem alla? Jag frågade honom vad de kommunicerade om - han svarade - vädret, var han ätit lunch, hunden Piffi som var vissen i kistan etc. Tydligen finns det miljontals som vill kommunicera om slika ting. Inte jag. Har inte alls det behovet. Har aldrig haft. Tror inte heller jag kommer att få. Ligger inte för mig. Tror mina vänner skulle säga upp behantskapen om jag började. Och hur underhålla 400 vänner - kopierar man texten till den första till de andra 399. Varierar man sig beroende på individen och dess egenskaper - eller kör man bara rätt på, same messages - same shit
 Blogga är tydligen också ett alternativ. Messa, maila och chatta, det gör jag redan. Jag har en mobil som jag använder och klarar av, så därför har jag bestämt mig för att testa att blogga. Vi får väl se - detta kanske blir första och sista bloggen. Heter ett inlägg bloggen eller är det hela min blogg som är bloggen - om jag bloggar vad är det då jag bloggar, om ni förstår vad jag menar - jag ska ge det en chans i alla fall.
ha det...
G.O.M

3 kommentarer:

  1. Heja heja, det ser jättebra ut!

    SvaraRadera
  2. Halloj ! Looking good as always =)
    Men du, jag har 200 vänner på facebook, men inte tusan sitter jag och skriver till dom var och varannan dag, men jag ringer ju inte till dom alla heller, utan det är helt enkelt en lista på mina bekanta, nära som ytliga som jag lätt kan komma i kontakt med om jag känner för det. =) To be continued.. ha det så bra

    SvaraRadera
  3. Problemet för mig med Facebook är all sk-it som kommer in. Jag är inte intresserad av att någon köpt "fästisar" till kylskåpet - eller varit på "röj" och är "J-v-i-t dagen efter" och det är ju bara sånt till 97%. Just nu sitter jag bara och blockerar "vänner" med sådana budskap.
    Apropå "godkänna kommentarer", så erkänner jag att det blev en icke acceptabel fördröjning - därför har jag ställt om nu.

    SvaraRadera