lördag 13 juni 2015

Hjälporganisationer.........

Jag ser reklaminslag på TV om svältande barn i Afrika, jag ser ett med en liten flicka gråtande av skräck efter traumatiska krigsupplevelser och instämmer i att så ska ingen behöva växa upp. En organisation vill att jag ska skänka pengar till dom för att hjälpa flickor i Asien att få en skolgång och därmed komma ifrån analfabetism och fattigdom. Ett inslag visar fruktansvärda bilder med djur som behandlas illa, hundar som överlevt dränkning, åsnor med hopbundna ben där moderns/stoet slagits ihjäl, björnungar vars mor dödats och som piskas för att dansa, och där en organisation vill ha ekonomiskt stöd för att kunna hjälpa dom. Jag ser tältstäder där magra barn går omkring i leran. Där människor köar till matutlämning. Jag ser bilder med döda kroppar täckta av lakan. Jag får reklam i brevlådan som vill att jag ska skänka pengar till just deras hjälpande. En organisation vill att jag ska testamentera mitt arv till dem för att de ska fördela medel till forskare En annan vill att jag ska betala skogsplantering i Sydamerika, en annan vill ha bidrag till brunnsborrning i Afrika. Alla visar hemska bilder på lidande människor och djur. Alla dessa hävdar också att just de hjälper människor och djur i akuta situationer, att de gör en skillnad, och de vill hjälpa mig som medmänniska att bidra och därmed kunna känna mig tillfreds med mig själv.
Bild från: https://tommy1960.wordpress.com/
2008/12/21/darfur-zimbabwe/
På vilket sätt och hur mycket jag ger till behövande är inget som ni kära läsare har med att göra, det är bara mellan mig själv och mitt samvete. Vad jag vill peka på och ifrågasätta är - gör all denna reklam för givande att jag ger mer....? Jag tvivlar! Jag tror att det till och med kan ha en motsatt effekt.  Jag märker att jag numera undviker dessa inslag som ska sticka i vårt samvete så att vi öppnar plånboken ännu mer. Jag byter kanal, eller tar upp en bok eller påbörjar en konversation - med andra ord undviker det fruktansvärda som visas och som jag vet existerar i en verklighet utanför Sverige. Jag erkänner jag blir så illa berörd av dessa bilder av människors och djurs smärta, hjälplöshet och utsatthet att jag mår dåligt av det. Vilket gör att jag avskärmar mig och därmed har denna "reklam" motsatt effekt - i alla fall på undertecknad. Jag/man blir så illa berörd av att dagligen se bilderna på det fruktansvärda lidande som människor och djur utsätts för runt om i världen och som jag inte kan göra något åt annat än att skänka pengar. Pengar som jag inte ens vet kommer de lidande tillgodo. Ingen ska ju få mig att tro att alla dessa "välmenande" "hjälpande" organisationer inte också gör detta för att kunna livnära sig själva och tjäna en hacka.

Jag vet också att orsaken till allt detta lidande hos människor och djur oftast bottnar i tre saker:
1/  Krig och våld - Just nu Boko Haram, IS med flera av dessa organisationer som anser sig stå över människors liv och död .
2/ Okunskap, kulturell brist på empati - är orsaken till djurplågeri och omänskligt utnyttjande av människor och djur.
3/  Geologiska, biologiska förhållanden som minskar förutsättningarna för människor och djur att nära sig och därmed överleva.

Dessa faktorer måste vi göra något åt inte som nu bara städa undan resultaten. Vi hjälper ett fåtal medan ännu fler tillkommer - vi sopar de verkliga problemen under mattan. bJag tror inte små enskilda organisationer kan lösa detta. Det måste till global analys för att hitta det effektivaste målet för resurserna/åtgärderna och flera länder måste tillsammans enas till effektiva initiativ, som sätts samman utan baktankar på egen vinning för enskilda länder, organisationer eller individer. När en sådan aktivitet kommer till stånd och annonseras i reklamen - då ska jag lyssna och agera.

Varför världssamfundet inte åtgärdar Boko Haram eller IS, som i nuläget är orsaken till så mycket lidande förstår jag inte - vad väntar de på.

Räknesticka Bild från http://faktoider.blogspot.se/
2010/05/raknestickor.html
Bortsett från ovanstående är allt bra med undertecknad - imorgon den 14 juni blir jag äntligen myndig - fyller 65. F-n vad mycket det hänt på dessa år - vilken utveckling jag haft ynnesten att vara med om. Från räknesticka och kompass - till datorer, internet och GPS.

G.O.M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar