måndag 2 mars 2015

Börjar bli gammal....!

Min första kamera - bild från http://
commons.wikimedia.org/wiki/File:
ADOX_Polo_front.jpg
Jag har köpt mig en ny kamera. En Sony A5100 med 210 mm zoom-tele. Jag fick min första kamera när jag var runt 10-11 år. Fick och fick förresten, jag sparade ihop mina fickpengar ett helt år - den kostade 50.- kr. Det var en Adox Polo. Att det blev den berodde på att expediten talade om för min mor att chassit var så starkt så man kunde köra över den med en bil. På den tiden trodde man på sådana försäljningsargument. Ingenting om att den var ljusstark eller tog skarpa bilder - nääääh den gick att köra över med bil - det var sådant man hade nytta av när det gällde kameror på den tiden. Fast det var inte särskilt frekvent förekommande vad jag vet - att köra över kameror alltså. Varför ville jag ha en kamera - förmodligen för att jag sett min far fotografera släkt och vänner. I den tidsåldern så var det fortfarande makt med kamera.
Min andra kamera - bild från https://
www.flickr.com/photos/captainchaoz/
7733262616/
 Något man piffade till sig inför. Själv ägnade jag mig inte så mycket åt piffandet utan det blev mest naturbilder. Min andra kamera köpte jag efter mitt första sommarjobb som 14-åring. Jobbet var som brevbärare på posten och lönen räckte precis till en Yashica Reflex 35 med ett 300mm Tamron-tele, bälg och en billig diaprojektor. Den sommaren var det Yashica, jag och Perutz positiva färgfilm med grönstick och en jäkla massa fågelbilder alla mer eller mindre suddiga.Sedan har det blivit ett antal kameror genom åren både stillbilds och video. Det har varit två Practika, en Pentax, två Nikon, två Sony - och nu är det alltså återigen dags för ytterligare en Sony. Liten som en större tändsticksask, med utbytbar optik och skarptecknande som ingen av mina tidigare kameror. Kan dessutom förutom att ta stillbilder även ta högupplösta videor.
Min senaste förälskelse - Bild från http
://www.blessthisstuff.com/stuff/technology/
digital-cameras/sony-a5100/
Och vad har nu detta med rubriken att göra- att bli gammal. Jo, det är så in i hel-ete många finesser i den så jag blir galen. Det är ansiktsigenkänning, leendeautomatik, OBR, GDH, FOJ och..... , Aaaaargh jag klarar det inte. Jag som fotograferat i snart 50 år känner inte igen mig och vet inte vad hälften av förkortningarna betyder och kommer heller aldrig att anstränga mig för att ta reda på det. Förmodligen kan jag även sticka vantar med kameran och vispa ihop en omelett. Förr var det bländare, slutartid, brännvidd och ljuskänslighet - punkt slut - det var allt.  Ja nog f-n känner man sig gammal av att byta kamera. Men skarpa bilder tar den.
G.O.M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar