måndag 27 oktober 2014

Veckorna som gått.... .

Lilla trollet mellan vehögen och huset är G.O.M. himself.
Hemskt ledsen att jag inte hört av mig. Har haft fullt upp. Varit upp till 2:a bopålen. Fick börja med att ta upp potatisen eftersom den intilliggande forsen fått storhetsvansinne och aspirerade på att bli kallad älv. Potatislandet låg under vatten och det mår inte små potatisar bra av. Så det var storstövlar och grävgrep som gällde. Tur att landet inte var så stort, men kallt och tungt var det
Sedan dök det upp en leverans från Willab Garden. Jag hade bestämt mig för att förbättra  isoleringen på den varmbonade verandan genom att sätta i ett nytt skjutfönster (3-glas - Argonfyllning). Trodde det skulle vara gjort i en handvändning men det blev ett jäkla pyssel,
eftersom ytterväggen sänkts sig 1,5 cm mittpå väggen. Jag fick ta en 3 tons domkraft och trycka upp väggen med tills jag fått dit fönstret - därefter fungerade allt fint.
Samtidigt med leveransen från Willab fick vi hem årets vedlass. Tolv kubikmeter fin björkved. Har ni en aning om hur mycket 12 kubikmeter ved är - titta på bilden. Livsledsagarinnan var emlig till följd av ett virus, så hon fick ta det lite lugnt men var ändå med och fyllde skottkärrorna.


Veden bestod av spillvirke från en Hälsingeindustri som gör halvfabrikat till möbeljättar typ IKEA. Helt fantastiskt hyvlade brädor, kapade i lagom hanterliga bitar. Efter 107 skottkärror och en massa svett så var högen borta och vedbo´n knökfull.

Vad gäller politiker så skiter vi i dom den här gången, även om de hela tiden alltid finns någon av dem som ger mig orsak att utbrista i högljudd veklagan - orkar inte vara grumpy jämnt.
Detta får räcka för denna gången eftersom jag har barnbarnen här och de sitter vid soffbordet och målar med vaxkritor. Alltså, de målar soffbordet med vaxkritorna de små rackarna. Någon som vet ett bra medel för att lösa upp vaxkrita från ett soffbord med yta av shellack - hmmmmm.... detta tål att fundera på..... .
Det är vackert i Hälsinglamd
Vi höres....
G.O.M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar