torsdag 7 mars 2013

Poliskontroll....!!!!

Mycket har det varit om poliskontroll vid Stockholms tunnelbanespärrar. Får polisen verkligen göra så? Helt utan anledning stoppa människor och kontrollera om de begått ett brott, i det här fallet olagligt vara i Sverige, bara genom utseendet. Luktar det inte polisstat om det hela..!!! Såååååååååå kränkande....!!!!
Jag ska tänka på det nästa gång jag blir utvald för att åka in vid en poliskontroll visa körkort, blåsa alkotest och få bilen kontrollerad att bromsljusen fungerar och att däckmönstren är minst 3 mm. Jag är förmodligen dum men jag ser ingen skillnad på detta och tunnelbanekontrollen. De väljer ut mig av alla de bilister som åker förbi....., varför...? Jag är av någon anledning utpekad. Beror det på bilmärket, årgången eller mitt sätt att köra..? Något är det som får dom att välja just mig....! Vad är de ute efter? Kolla om jag kör påverkad, saknar körkort eller har en bil som är en trafikfara både för mig själv och andra. Första kriteriet för polisen att välja måste vara att jag kommer i en bil, det är förutsättningen för att någon av brotten ska kunna komma till stånd. Vad det sedan är som gör att de väljer just mig hänger på den agerande polisens magkänsla. Hans rutin och erfarenhet är det som avgör vilka som stoppas. Det kan jag förstå. Det är klokt att de kollar förare och bilar - det gör att jag som bilist kan känna mig trygg även om det drabbar mig. Den svenska polisen ser till att lagarna om trafiksäkerhet efterföljs.
Svensk polis är helt OK, de har inget lätt jobb.
De skulle kunna vara effektivare men det hänger
nog mer på administrationen än på den enskilde
polismannen.
Sååååå....., när det gäller kontrollerna vid tunnelbanespärrarna, vad är det som är fel? Polisen är ålagd att kontrollera och åtgärda de som olagligt befinner sig i Sverige. De gör vad de kan göra i den situationen, placerar sig på ett ställe där personer som uppvisar kriteriet på att  vara invandrare passerar. Använder sin magkänsla och stoppar en del av dessa och efterfrågar legitimation. Precis som med bilarna blir många icke "kriminella" stoppade - men vad gör det.......? Jag kan som människa välja att förstå målet och polisens situation eller jag kan känna mig oerhört kränkt för att just jag, JAG.... stoppades.
Det är som vanligt med oss svenskar, vi är stora självupptagna "besserwissrar" som fodrar att bli tagna på allvar fastän vi beter oss som barn utan någon erfarenhet eller fostran.
Nä, fram för fler kontroller av lagefterlevnad....!!

G.O.M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar