fredag 8 februari 2013

Det Kinesiska Köket .......


Så här känner jag mig. Det är inte en av mina katter
utan en bild jag lånat från
http://liftarna.wordpress.com/2011/05/06/en-slo-dag/
Vet inte vad jag ska skriva om idag - kan inte hitta något att vara ´grumpy´ över. Börjar bli riktigt bekymrad, det är andra veckan jag tappat stinget. Kan bero på inverkan från Nyeva och Juliannie, bägge två helt vettlöst positiva till allt. Ett rosa skimmer över allt i tillvaron bara avbrutet av små pistage-färgade kuddar med broderade cocker-spaniel valpar........ Eller också håller jag på att dra på mig influensan.... . Något fel är det.. !

Som sagt, vet inte vad jag ska skriva om och vad passar då bättre än ett recept. Inte vilket recept som helst utan ett
av mina favoriter från när vi var i Kina. Kycklingvingar med Hoisin sås.
Hoisin sås smakar Kina, men varierar från ställe till ställe. Det sägs att såsen kommer från  Guangdong och att den spred sig med kantonesiska immigranter till andra regioner. Hoisin sås är mycket lik såsen som används i Pekinganka. Hoisin som ord betyder skaldjur men ingen vet varför eftersom såsen inte innehåller skaldjur. Den görs på sojabönor och ris, vete och sötpotatis. Smaken kommer från socker, vinäger, vitlök och röd peppar.

För att tillaga kycklingvingar a la Hoisin. behöver du: 
10-15 kyckling vingar

Marinad:
4 msk. Hoisin sås
Ungefär lika mycket ljummet vatten
2 finhackade vitlöksklyftor
Ungefär samma mängs skivad ingefära
1 gul lök, finhackad


Sesamfrön för garnering


Tillagning: Börja med att blanda Hoisin sås, vatten, vitlök, ingefära och lök.

Häll i kyckling vingarna och se till att det kommer marinad över dem. Låt stå i kylen i cirka 30 minuter.
Värm ugnen till 180 grader. Lägg vingarna på en plåt med bakpapper på. Se till att de inte ligger för nära varandra.
Sätt in plåten med kyckling vingarna i ugnen i cirka 20 minuter. Om det blev marinad över kan du hälla det över vingarna i ugnen. Kasta bort överbliven marinad då den innehåller vätska från rå kyckling.
Vingarna är färdiga då köttet släpper från benen och ingen ljusrosa vätska kommer ut ur dem.
Garnera med sesamfrön och lök. Servera dem varma. Njut!
Här nedan kan du se en video över hur man tillagar rätten


Receptet har jag hämtat från  http://se.gbtimes.com/ 

G.O.M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar