fredag 20 april 2012

Bröst, läpp och silikon....!!!

"Nästan var femte kvinna kan tänka sig att göra ett skönhetsingrepp, en ökning med nära 40 procent på två år. Störst är intresset bland kvinnor i gruppen 15-20 år." 
Säger ingressen i artikeln om skönhetsingrepp i torsdagens DN. 
Vad är det som gör att unga vackra kvinnor vill förändra sitt utseende. Vad är det som gör att storbröstade unga kvinnor med plutmun är det stora idealet. Vem skapar dessa trender? Är det vi själva, våra föräldrar, kamrat-tryck, marknadsförare...! Förmodligen en blandning... . Nu ska jag sticka ut huvudet, riktigt ordentligt....! Jag har en känsla av att dagens kvinna har ett stort behov att visa upp sin ungdom, virilitet, fruktsamhet i en betydligt högre grad än för bara 30 - 40 år sedan. För det är väl det det egentligen handlar om längst där inne, även om vi kallar det att vara vacker, se fin ut etc.....? Vi är inte annorlunda än djuren när det kommer till kritan - det gäller att visa upp sig från sin bästa sida - dvs den som gör att vi framstår som lämpliga att fortplanta sig med. Så det börjar förmodligen redan i familjen med moderns beteende, klädsel, sminkning mm. Marknadsförarna har inte varit sena att nappa. Kolla in TV-reklamen -75% är riktat till kvinnor och handlar just om hur du ska behålla din ungdomlighet och framhäva din "skönhet", because you´re worth it. Och det framförs av trådsmala, storläppade, högbröstade, blonda gaseller som förföriskt höftvickande trippar fram samtidigt som reklamen säger köp, kööp, köööp......! Som man, tycker jag det blir oerhört tråkigt med alla dessa, bröstiga, storläppade kvinnor, som alla ser likadana ut.  Jag får associationer till uppblåsta badringar.Tacka vet jag en, normalbröstad kvinna med normala läppar och ett vackert leende. 
Hur kan vi snacka om jämlikhet, när kvinnor tror att de måste svara upp emot detta. Det värsta är att jag tror det är kvinnorna själva som måste sätta stop för eländet.
-Okay, okay, okay Juliannie - jag vet - var och en får gör som den vill. Men det är så synd, så mycket mänsklig energi, skönhet och självkänsla blir bortkastat på ett skapat falskt ideal.
Jag har sagt det förut, och säger det igen - stackars kvinnor.

G.O.M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar