söndag 29 januari 2012

Normpoliser


Satt i morse och lyssnade på P1s ”Kropp och Själ – med underrubriken ”varför får man spotta på en rökare”. Jag satt där i godan ro, och drack mitt morgonte, ett låglandsceylon, CTC, med en skvätt mjölk. Programmet som var en repris från tisdagen beskrev hur attityden mot rökare har förändrats, och att utomstående anser sig ha rätt att klaga på rökare. Jag trodde inte mina öron att där satt vuxna människor och ansåg det helt OK att mobba andra vuxna för att de rökte. Orsaken var att det var så farligt och så ”dumt”. Det tydde på en ointelligent personlighet och ett underklassbeteende. Och såg man någon röka ute på gatan skulle man tala om det för personen i fråga och helst ta och fimpa cigaretten for honom/henne. Hur kan vuxna människor år 2012 vara så självgoda och intoleranta att de tänker och beter sig så. En sak är väl om jag blir lidande av röken, då kan jag säga till eller eventuellt flytta mig själv. En kvinna som satt med i panelen menade att hon drabbades i och med de ökade medicinska kostnader som dessa rökare orsakar samhället. OK…..!!? Hur gör vi då med bilisterna?? Mig veterligt orsakar trafiken stora kostnader både inom såväl sjukhusvården som försäkringsbranschen. Vilket väl bör drabba tredje man minst lika mycket som rökarnas ohälsa. Alkohol en annan av dessa faktorer som kommer på skattsedeln, för att inte tala om överkonsumtionen av mat, dvs fetma. Nä fy för dessa självgoda, egocentrerade, självutnämnda ”normpoliser”. Däremot tycker jag inte vi ska göra reklam för tobaksvaror eller alkohol. Och inför 18-års gräns och ge mer information i grundskolan. Om någon vuxen sedan röker det skiter jag i.
Dessutom associerade jag till ett annat morgonprogram, samma kanal, i mitten av veckan (minns inte vilket), där man debatterade om det var dags att ta bort straffet för HIV-positiva som hade oskyddat sex utan att upplysa om sin sjukdom. Där fanns det de som ansåg att straff kunde utgå om de verkligen smittade någon…stor tröst för den som ovetandes utsattes för risken och fick HIV!!!! Annars var det ju inte nödvändigt eftersom risken var så liten med nuvarande mediciner…..!!! MEN DEN ÄR JU INTE NOLL!!
Så kontentan av dessa program var att rökare ska vi lyncha för att de överhuvudtaget röker, medan vi ska acceptera att andra går runt och sprider dödliga sjukdomar ….!!

Vad händer där ute?? Man får intrycket att vi börjar bete oss som ett överbefolkat råttsamhälle – i sådana tar aggressiviteten och intoleransen mot de övriga innevånarna över och allt blir kaos.

Bör kanske nämna att jag INTE är rökare eller snusare. Har varit för över 20 år sedan, men insett att ett beroende inte var något för mig. 
Nu måste jag ha en kopp te till för att lugna ner mig.
Ha en bra dag
Önskar er 

G.O.M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar