lördag 14 januari 2012

Fortsättning - Jag en liten parasit, Paragonimus - 8.


I Ostasien och Nordamerika finns en grupp varelser som på latin heter Paragonimus, den vanligaste Paragonimus westermani. På svenska tror jag vi kallar den lungflundra. De tillhör gruppen Trematoder och kan orsaka sjukdom hos både människa och djur (gris, hund, katt). Man räknar med att 22 miljoner människor är infekterade världen över. Den vuxna parasiten sitter i lungan hos den drabbade, där den också lägger ägg. Dessa kommer ut med saliven eller om de sväljs med avföringen, och kläcks. Larven söker sig till sin första mellanvärd, en snigel, och bosätter sig i den genom att helt enkelt gå rätt igenom huden. Där lever den gott och utvecklas. När tiden är mogen för att flytta, tar den sig ut ur snigeln samma väg som den kom, och söker upp sin andra mellanvärd, ett kräftdjur, krabba eller kräfta. Historien upprepar sig, rätt in i den intet ont anande mellanvärden. Slå sig ned, utvecklas lite, och sedan bara att vänta. Vänta på vad då? Jooo…., att någon ska plocka kräftan/krabban. Ta hem den, tillreda den inför en läcker måltid. MEN inte upphetta den alltför mycket, bara sådär man kanske gör på en restaurang som fått alldeles för mycket gäster som alla vill ha krabba special. I människan söker sig larven ner i tunntarmen och genom dess vägg. Kravlar vidare upp i buken, genom mellangärdet upp i brösthålan och in i en av lungorna. Där kapslar den in sig och blir vuxen, för att så småningom lägga ägg som kommer ut med saliven eller om de sväljs med avföringen……….osv. Ibland går vandringen i kroppen fel och den kan hamna i andra organ än lungorna, som tex hjärna, muskler. Men de ägg som då läggs är dömda till undergång eftersom de inte kan komma ut ur kroppen.
När parasiten vandrar i människan  är symtomen allmänna såsom diarré, illamående, feber, hosta. Medan det i lungstadiet blir mer produktiva upphostningar, ibland med blodtillblandning och då ofta misstas för tuberkulos.
Vandrar den fel blir det symtom utifrån vilket organ som blir drabbat. Ibland kan då tillståndet bli mycket allvarligt, som tex när hjärna drabbas.
Diagnosen ställs genom att man kan påvisa äggen i saliven. Väl drabbad så får man dras med det lilla husdjuret under cirka 20 år om man inte behandlas. Vilket man kan göra med vanliga parasitpreparat.

Jaha....., och nu när du läst detta kommer du aldrig mer att äta krabba i Thailand, USA eller var du nu äter krabba!!!???  Låt mig då fråga.... - känner du någon som drabbats? Tror du människorna i dessa länder är helt ovetande om parasiten? Jag tänker fortsätta äta kräftdjur när jag besöker Kina. Men som alltid måste man använda sitt förstånd. På stora resturanger känner jag mig inte orolig, de har ett rykte att svara upp emot. I gatukök och mindre resturanger ser jag ofta hur maten tillagas. Dessutom innan jag äter sådana saker som inlagd krabba, krabbsushi och liknande på mindre resturanger, frågar jag alltid om det varit fryst innan anrättningen, eftersom frysning avdödar parasiterna. 

G.O.M.

Källor:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar