lördag 31 december 2011

Gott Nytt År.........

Så var då julen över - same procedure as last time..... Mat och klappar till övermått, granen grön och grann, ljusen brann och grannen grann som tomte. Barnens ögon tindra och plånböckerna eka tomt. Men så ska det vara. Nästan alla klapparna var till barnen, dvs barnbarnen. Jag fick en kaviartub och ett automatiskt sudokospel samt  presentkort på saluhallen och en kina-restaurang i den stora närliggande staden. Nästa år ska jag se till att jag bara får en kaviartub - i min ålder har man allt. Min kära livspartner fick bland annat en tub messmör. Med våra tuber kommer vi långt - i alla fall när det gäller smörgåspålägg. Min svärfar (ärad vare han i åminnelse) var härligt rätt fram i samband med julklappsöppningen - var det någon klapp som föll honom i smaken så vred och vände han på den. Allt som oftast var det något som inte föll honom i smaken, då sa han bara "-sånt skit" och ställde det under stolen, där det fick stå till nästa storstädning runt midsommar. Där kan man snacka om rak kommunikation. Kommen från en uppväxt där man skulle buga och tacka för det man fick oavsett vad man tyckte om det eller inte, så var det en upplevelse att träffa svärfar och fira jul med honom första gången. Chockartat, men lärorikt. Det bästa med årets julafton var ett sånghäfte jag satt samman med jul- och barnvisor, som vi idkade körsång ur mellan julmatstuggorna. Jag kompade på gitarr och församlingen sjöng - det som var så positivt var att se barnbarnen vakna till och sjunga med för full hals.
Men nästa år då blir det nog en blot istället.

Kommer ni ihåg bilden från min God Jul hälsning - så såg det ut nyårsafton 2010/2011

I år 2011/2012 ser det ut så här:

Första gången i år som vi haft under - 5 grader - frosten bildar sina geometriska mönster i de växter som finns kvar.




Till sist önskar jag er alla ett riktigt -
Gott Nytt År
                                                                  G.O.M.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar