fredag 10 augusti 2012

Semesterslö........

Semesterdagarna rullar på - den ena efter den andra. Jag pysslar ute i trädgården med alla grönsaker jag satt, och hör och häpna även blommor. Har i år för första gången i mitt liv planterat icke ätliga växter. Märker sådana här gånger hur präglad man är på perioder i sin uppväxt. Jag tillbringade mycket tid mellan 6 och 14 år hos min mors faster och farbror. De hade handelsträdgård i Hässelby villastad - och utmed alla land växte det blomsterkrasse - och vid infarten till boningshuset stod trädgårdens pärla - gladioler i alla färger. Så naturligtvis har jag satt dessa. Krassen slingrar sig uppför de stöttor jag gjort för gurkorna, och sprider på vägen sina gula och röda blommor - det är riktigt fint. Däremellan snickrar jag lite och luftar ibland även gitarrerna. Det är skönt att vara ledig.
Mindre skönt är att en av mina goda vänner avlidit efter en längre tids sjukdom - leukemi. Han har kämpat i många år mot sjukdomen, men fick till sist lov att ge upp. Talade med honom några dagar innan han avled. Lät så trött, berättade att läkarna hade dragit in all behandling eftersom den inte hade någon effekt. Det enda de gjorde var att tappa honom på vätska eftersom de vita blodkropparna producerade mer lymfa än vad som behövdes. Han hade förlikat sig med sin situation, han visste att han skulle dö. Men det gör du och jag också, bara inte när.........

G.O.M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar