tisdag 30 april 2013

Syd Korea

Jag har varit lat....!!! Inte skrivit något inlägg på länge. Sanningen är att jag varit så trött, så trött... . Dels efter Korea besöket, men sedan också den fantastiska våren som gjort att al, hassel och allsköns träd samtidigt slänger ut sina könsprodukter (pollen) i luften. Jag andas in dem och min allergi tar fart. Numera, tror det beror på min enormt höga ålder, blir jag bara trött.

Busan en av de fantastiska städer jag besökte.
Otroligt vacker på natten som du kan se
Korearesan var mycket intressant. Jag var ju där för att titta på lagstiftning, kontroll , fiskodlingar och laboratorier. Allt det var intressant och jag hade många och långa diskussioner med både koreanska kollegor och vattenbrukare. Men jag tror inte, du min käre läsare, är intresserad att höra de delarna av min resa.
Reste via Holland - tog c:a 18 timmar med mellanlandningar och allt. Lite i längsta laget att resa. När jag kom fram klockan 7 på morgonen svensk tid, så fick jag ställa fram klockan till 1400. För mig går det ganska bra att ställa om åt det hållet det är alltid värre när jag ska ställa tillbaka tiden - då lider jag i en vecka av att jag vaknar mitt i natten pigg som en igelkott. Jag hade förväntat att Korea skulle vara likt Kina som jag besökt några gånger men icke. Hela resan tyckte jag mig befinna mig på Kreta...!! Moderna hotell och kontor intill nersaggade ruckel och halvslum. Hus överallt, den växtlighet som fanns var åt det gråa hållet (i och för sig var det tidig vår så grönskan hade kanske inte satt fart). Djur - nix. Såg två hundar, en katt, tre hästar och 15 kor. Fåglar såg och hörde jag vid 7 tillfällen. Människorna var helt underbara, de var den stora behållningen av resan, vänliga, gästvänliga, generösa, glada, humoristiska. Jag var ju inbjuden av staten Korea och hade därför en service som kanske inte är alla förunnat och därför undrar man ju om de jag mötte var representativa för landet. Det tror jag, eftersom jag var ensam ute och knallade och "talade" med folk (tecken, läten) på restauranger  varuhus, på gatan - och de vara alla lika vänliga och villiga att kommunicera, och hela tiden med ett leende på läpparna.
Maten kändes speciell i början  - men jag måste erkänna att jag saknar den - jag mådde väldigt gott av den och dessutom var det MYCKET smaker. Korea är det första land som jag, förutom Sverige, upplevt har surströmming. Små fiskar som jästs - smakade exakt som surströmming. Första gången jag smakade på dom stördes jag av närvaron av ryggfenan, fjällen och alla ben, men fick sedan smaka på det i anrättningar där de var mer urbenade. Då var det en smak som lyfte fram och förstärkte övriga smaker. Överhuvudtaget hade de mycket jästa produkter - det var alger, bönor, sjögräs och kimchi - deras nationalrätt, jäst kål med en chilesås.
Kimchi (koreanska김치koreansk fermenterad 
rätt som ofta baseras på kinakål  Det äldsta 
skriftliga omnämnandet av kimchi
är mellan 2 600 och 3 000 år gammalt.
Serveringen var som i Kina - MASSOR med rätter som man får plocka av bäst man vill med ätpinnarna. Jag har köpt en hel del med mig hem som jag kommer att fortsätta använda i vår matlagning. Annars blev det inte så mycket köpt - det mesta höll samma pris som i Sverige, ibland dyrare (elektronik), endast maten var billig. Trafiken i de fem städer jag besökte var mördande - framfarten byggde på hög fart och snabba reflexer - men stor respekt för gångtrafikanter. Men jag skulle inte vilja köra bil där.
Slutligen undrar säkert många hur det var med NordKorea - inte ett ljud - Sydkoreanerna bara skrattade när man frågade dem. Jag återkommer till Korea i framtida inlägg - ha en riktigt skön Valborg allihop.
Nu ska jag ner och äta ett sillbord med en snaps
G.O.M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar