lördag 5 november 2011

Skiter väl jag i....!!!!

Igår fredag var jag och såg den nya Tintin filmen på biografen Spegeln i Uppsala. I 3D. Jag är ingen frekvent biobesökare, förra gången var nog 10 år sedan. Måste erkänna att 3D var häftigt, även om i vissa scener grafiken inte kändes riktigt verklighetstrogen. Som 50-talist så är jag uppfödd med Tintin, och då måste jag naturligtvis se filmen. Jag blev inte besviken - storyn var i stort som jag minns den - bakgrunderna kändes tidstypiska - jag kände mig nostalgisk.  Det enda negativa var att slutet kändes lite snöpligt - dit kastat för att redigeraren kommit upp i den tidskvot som gäller för en film. Böckerna var betydligt mer avrundande. Men filmen var sevärd både för storyn, scenerna och 3D:n.



Men....!!! Hur är människor funtade.....? När vi gick därifrån - utrymmet mellan bänkraderna var fyllt med popcorn, påsar, flaskor - och med fyllt menar jag det fanns drivor av det....!! Att städa där skulle kräva en gödselgrep eller snöskyffel. Jag har bara sett något liknande vid mina flygresor till Bryssel på den tiden då tjänstemännen flög business-class. Då när man gick av planet kunde man se att kostymförsedda herrar med slips och nobel uppsyn lämnade tre-fyra tidningar, muggar, vinflaskor, servetter, brickor efter sig, PÅ GOLVET.

Vi får vad vi skapar.
Det såg ut som en explosion i en lunchrestaurang. Likadant var det här på biografen. Vad är det som får människor att så totalt tappa respekten för andra människors arbete, så de släpper alla hämningar och gör sådant de inte skulle tillåta i sin egen lägenhet. Tjänstemännen på flyget tror jag var någon form av storhetsvansinne - titta vad jag kan tillåta mig för att jag är en så viktig person - jag har betalt extra därför får jag göra så här - ursäkta beteckningen - egotrippade knäppskallar.






Följ Dalai Lamas tre R:  -  Respect for self,  Respect for
others and 
Responsibility for all your actions.





Men på bion....!!?? Vanliga människor...!!   Tänker de inte på att någon ska ta rätt på det - är det ett föräldra/skol problem - dvs ingen fostran. Jag tror det, vi har tappat många av de normer som underlättade för oss att leva tätt tillsammans därför att de inte förs över till de nya generationerna av de som har det till uppgift. Skolan förväntar sig att föräldrarna gör det, medan föräldrarna tyngda av vardagens stress och problem förväntar sig att skolan gör det. Det är inte heller någon diskussion om sådana här vardagsnormer i vårt samhälle idag.
Sedan tror jag att det finns en till faktor i beteendet, nämligen behovet att vara någon. Genom att orsaka detta visar jag att jag är förmer än den som skall ta rätt på det - alltså är jag någon - låter knäppt, men tyvärr tror jag det styr många skeenden i våra liv. En form av "in-pissning" av revir.

Vad ska man göra?  Börja sprid normer - tala om vad som är rätt och fel..! Ge människor beröm för att de uppför sig, se dom som gör det, säg tack, var generös  i vardagen, låt andra gå före i kön, håll upp dörrar, se människor som behöver hjälp och hjälp dem, res dig upp för gamla och invalider.....!! Och som sagt säg "TACK".


I alla fall var det kul att se filmen....!

G.O.M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar