|
Sådan här reklam går folk på...!!!!!!!!!!!! |
Som uppväxt på 50- och 60 talet kan jag inte låta bli att förvånas över dagens reklam. Då på stenåldern fanns det vissa kvalitetskriterier även för reklam. Den fick inte lova mer än den kunde hålla, den fick inte vara kränkande, den skulle inte vara riktad mot barn osv osv. hur ser det ut idag....!! Jag vet inte vad ni tycker men jag anser att alla dessa kriterier existerar inte i dagens reklamvärld. Eller är det mottagaren, vi, som fördummats och går på, och accepterar allt....!!? För en sak ska vi ha klart för oss - det finns ingen som skapar reklam utan att ha en vinning av det!! Ser reklamen ut på ett visst sätt så beror det på att det fungerar - det blir fler konsumenter som efterfrågar den produkten.
|
Känd herrklädeskedja spelar på sex antingen
direkt som här eller indirekt i sina kalsongnummer -
de verkar ha tydliga rekryteringskrav för dessa
modeller - eller också kör de med strumpa. |
Men visst förekom det förr också. Jag minns att i början av min yrkesbana, fanns det en person i de södra delarna av landet som botade hästar. Han gjorde det genom att djurägaren fick sända in en bild på hästen som mannen placerade i en svart låda tillsammans med lite mumbo jumbo, och vips skulle hästen bli frisk. Förutsatt förstås, att kortet åtföljdes av en check eller reda pengar. Annonseringen för detta skedde i liten stil i annonsbilagan, i mindre nogräknade tidningar, men nu sker liknande annonseringar öppet, på bästa annonsplats. Ta tex annonsen här ovan till höger - på DNs hemsida, visst är det fantastiskt att inte folk ifrågasätter den. Mannen, in med magen, ut med bröstet. Kvinnan är mer uppenbar, förutom in mage ut bröst, så armbåge axlar bakåt. Så uppenbart....!!!
|
Ett ideal.....? |
Och TV-reklamen, från början omfattade de 4 -5 minuter varje halvtimme - nu drar det iväg med över 10 minuter. Och vilken fantastisk reklam, analklåda, diskmedel, bilar, läckageskydd, lukthämmare, åldershämmare, because we´re worth it, allt i en salig blandning. Tror vi på allt detta..?? Ja, uppenbarligen gör tillräckligt många det för att det ska löna sig...!! Vad reklammakarna gör är att spela på vårt behov av att passa in i en den mall vi har, hur man ser ut, beter sig om man är lyckad.
|
Min favoritmodell |
Då har man vita tänder - inte te-gula som jag har - därav Pepsodents och Colgates nya fantastiska produkter som lovar vitare tänder på bara några dagar. Och har man vitare tänder så får man bärhjälp både för flyttsaker och bilen om man är kvinna, allt enligt TV-reklamen. Dessutom ska du vara ren - inte bara ren - utan REN - kliniskt ren. Helst ska du duscha och tvätta håret två gånger per dag. Är det någon som tror att vår hud är gjord för det?? Vi har desinfektionsmedel i tvätt- och disktmedel, munskölj, kläder, skor, sanitetsmaterial - hur f-n klarade dom sig förr innan vi hade tillgång till dessa kemikalier?? Dessutom ska kvinnor ha stora bröst och stora läppar, vara trådsmala och bara ha ett intresse - att väcka åtrå. Medan män ska vara väl musklade och macho, men ändå feministiska. Allt som tyder på ålder, och att man inte längre år fertil och åtråvärd, det är fult det....! Köp 2 liter av krämen som genast slätar ut alla rynkor och ger dig ungdomen tillbaka, oavsett om du är man eller kvinna, because you´re worth it, endast 2500.-/liter. Naturligtvis innehåller den collagendihydridantioxidantiablåmusselextraktdrottninggelemoderkakekoncentrat med doft av fräsch ren citron och absorberas direkt och påverkar dina tightjunctions och pili så alla dina rynkor försvinner. Guuuuurgel - jag kräks.......!! Som tur är finns det ju fortfarande människor som inte går på detta. Men, jag vet inte vad du tycker, men i mina ögon blir de färre och färre. Hur stämmer det här med att vi inte ska miljöförorena och i onödan utnyttja energi och bli mer och mer ekologiska..
Och Juliannie, jag vet......! Alla får göra som dom själva vill...!! Men jag tycker bara så synd om dom - tillvaron är tuff nog ändå utan att behöva leva upp till alla dessa pseudokrav.
G.O.M.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar